MENÜ

K9 Schuzhund Eğitimi


Size K-9 dediğim zaman bunun ne anlama geldiğini tahmin edebilirsiniz.Peki Schutzhund nedemektir? sorusuna yanıt verebilirmisiniz.? Burada K-9 terimini kısa olarak açıklayalım ve asıl konumuza Schuzhund eğitime daha sonra dönelim. 

K-9 terimi bir çağrışım içermekte. Bildiğimiz gibi şu an evlerimize kadar konuk olan dostlarımız latince sınıflandırmada "Canidae" yani etçil ve yarıetçil memeli sınıfında yer almaktadır. "Canine" ise daha sık kullanılan bir terimdir ve "Canidae" başlığı altında kurt, tilki , çakal, kır kurdu, ve köpek'de bu terim içerisinde yer alır. Örneğin kurdun latince adı "Canis Lupus" , kır kurdunun ise "Canis Latrans " olarak beliritilir. Evcilleştirilmiş köpekleri ise bu sınıfta "Canis Lupus Familiaris" olarak görmekteyiz. K-9 terimini ingilizce olarak telafuz ettiğimiz zaman K-nine (key-nayn gibi Türkçe'de düşünelim) yukarıdaki bilgiler eşliğinde kulağa yabancı gelmeyen bir çağrışım uyandıracağını farkedeceksiniz. Bu çağrışım köpekgiller ailesinin sınıfı yani "Canine" olacaktır.
K-9 ayrıca Amerikan polis ve askeri köpek eğitime verilen genel terimdir.K-9 eğitimi:Koruma,bodyguard,narkotik,bomba, asayiş,iz takibi ve diğer askeri ve polis köpeği eğitimlerini konu alır. Pek çok kişi K-9 terimini Alman Çoban Köpeği ile karıştırmaktadır.Bu son derece yanlıştır,Hollywood sinemasının yapımı ünlü K-9 filminde "James Belushi" ile birlikte onun zeki ve cesur narkotik köpeğini oynayan "Jery Lee" adlı köpek bir Alman Çoban Köpeği dir.Bu nedenle köpekseverler filmin verdiği imaj ile K-9 adını bu ırkın adı olarak anmaktadır.Hatta bu ırka sahip olmak isteyen kişiler,satıcı tarafından kendilerine siyah veya kahverengi bir Alman Çobanı yavrularını getirdiği zaman, alıcı bu yavruların K-9 olmadığını belirterek başka yavru gösterilmesini ister. 
Değerli köpekseverler, Alman Çoban Köpeği gri,siyah,kahverengi hatta beyaz olabilir.Fakat adı hiçbirzaman K-9 olamaz. 
American Kennel Club köpek eğitimine 1933 yılında başlamış olmasına rağmen her konuda olduğu gibi yine Amerikan emperyalizmi K-9 terimini bütün dünyaya kabul ettirmiştir.Ama köpek eğitiminin ana yurdu Almanya ile yine köpek eğitiminin (İtaat-koruma-iz takip) temeli olan Schutzhund eğitimi ülkemizde çok nadir duyulan bir terimdir.
Schutzhund kelime anlamı ile Almanca "Koruma Köpeği" demektir ve iş köpeklerinin çalışma - itaat zekası ile çalışma isteklerinin değerlendirilmesini içerir.
Schutzhund 1800'lü yılların sonlarına doğru bugünkü Verein Deutsche für Schaferhunde kulübünün kurucusu ve Alman Çoban Köpeğinin babası Max von Stephanitz tarafından geliştirilmiştir ve bugünkü itaat- iz takibi eğitiminin ve özellikle koruma eğitiminin temeli olarak bilinmektedir.Stephanitz'in amacı Alman Çoban Köpeklerinin çalışma-itaat isteği ve zekasının eğitim ile değerlendirilmesi idi.Stephanitz bu yeni ırka oldukça güveniyordu ve bu ırkın Almanya'da polis ve askeri eğitim alanında kullanılması için çalışmakta idi.Stephanitz'e göre bu köpek oldukça gelişmiş koku,his,yüksek cesaret,korkusuz ve çeviklik gibi duyulara sahipti.Stephanitz işte bu inandığı özellikleri göstermek ve uygulamak için Schutzhund eğitimini düzenledi ve geliştirdi.Bugün Schutzhund eğitimi dünyanın birçok ülkesinde uygulanmakta ve güvenilir,dost,son derece cesaretli kruma ve arkadaş canlısı köpekler çıkarmaktadır.Schutzhund eğitiminin yarışmalarına binlerce köpek katılmakta ve günlerce bir stadyum dolusu insan bu yarışmaları izlemektedir.Yarışmayı kazanan kişi ve köpekler ise oldukça iyi bir ün sahibi olmaktadırlar.

Bununla birlikte Alman Çoban Köpekleri gerekli resmi kayıt evraklarını ancak anne ve babanın Schutzhund eğitiminden başarı ile geçmesi sonucu almaktadır.Yine köpek Schutzhund eğitiminden geçmez ise köpek şovuna kabul edilmez, köpeğin standart yapısını gösteren "V" (Vorzüglich) Mükemmel dereceyi alamaz ve Sieger (Şampiyon) seçilemez, üretim için uygun raporu (Köarklasse 1-2) derecelerini alamaz.
Schuzhund eğitimi sadece Alman Çoban Köpeklerine uygulanmaz.Koruma iç güdüsüne sahip diğer ırklardan köpeklerde bu eğitim yarışmalarına katılmaktadır. Boxer,Doberman Pinscher,Rottweiler,Malinois,Tervuren,Groenandael, Giant Schnauzer ırklarıda bu eğitim alanında sıkça görülür.Ancak en çok görülen ve başarılı olan ırk Alman Çoban Köpeği'dir ve bu yarışmalarda çoğunlukla Belgian Malinois ırkı ile rekabet içindedir. Köpek eğitim alanındaki bir parkurda eğitmeni ile birlikte şu üç başlık altındaki becerilerini jüriye sunar.


İz takibi-İtaat ve Koruma. 
İz takip eğitimi, köpeğin daha önce eğitmeni veya yabancı bir kişi tarafından bırakılan ayak kokusunu takip etmesini ve bu iz üzerine bırakılan personel türü eşyaları bulmasını içerir.Köpek ayak izini konsantre olarak takip etmeli ve bulduğu eşyaları dokunmadan yatarak ön elleri arasında göstermelidir.İz takip parkuru Schutzhund eğitiminin aşamalarına SchH1-2-3 göre zorluluk derecesi artar.

İtaat bölümünde, köpeğin eğitmenine gösterdiği ilgi ve bağlılık ölçülmektedir.Köpek itaat eğitimi içerisinde bulunan komutları dikkatli ve istekli bir biçimde yerine getirmeli,tereddüt göstermemelidir.Bu bölümde köpek çeşitli hareketlerde test edilir.Örneğin yedeksiz olarak eğitmeninin sol yanında canlı olarak yürümesi,retrieve komutunu uygulaması ve yine bu komutu engel üzerinden tekrarlaması gibi.

Koruma bölümünde, köpeğin savaşma içgüdüsü,cesareti ve kendine güveni ile zor şartlar altında eğitmenine bağlılığı ölçülmektedir.Köpek saklanan kötü şahsı arayıp bulmalı,havlayarak haber vermeli ve gerektiğinde tereddüt etmeden saldırmalıdır.
Her üç bölümdeki değerlendirme jüri tarafından yapılmaktadır.Jüri uzun yıllar eğitmen olarak hizmet veren ve köpekleri iyi tanıyan kişiler arasından seçilir.Jüri köpeğin hareketleri ile güdülerini değerlendirerek, aslında köpeğin kalbinde ne bulunduğunu anlamaya çalışır. 
Koruma köpeği eğitimini anlamanız için aşağıdaki video görüntüleri size yardımcı olacak. 

Biraz önce elindeki sopası ile kötü niyetli davranışlar gösteren ve köpeğin eğitmenine saldıran kötü adam kaçarken eğitmeni köpeği tutar ve uzaklık 80-100 adım mesafeye ulaşınca "Saldır" komutu ile köpek bıraklılır.Köpek av içgüdüsünü çalıştırarak kaçan bu kişiyi yakalamak istemektedir.Köpek şu an bu kişiyi içgüdü gereği av olarak görmektedir.(Koşan bir tavşan veya ördek gibi).Amacı bu avı yakalamak ve doğal sonuç olarak öldürmektir.Köpek av iç güdüsünü şu sıra ile çalıştırır;

  • Göz ile takip.
  • İzle.
  • Ortaya çıkar.
  • Peşine düş.
  • Yakalalamak için koş.
  • Yakala.
  • Isır.
  • Öldür.

    Kötü adam aradaki mesafenin yarıya indiğini gördükten sonra birden durarak ileriye doğru koşmayı keser ve aniden köpeğe dönerek koşmaya başlar bu anda sopası ile köpeği tehdit eder ve köpeği korkutmak için bağırır.Köpek hızlı ve son derece istekli bir koşu ile avı yakalar ve avın karşı (Kötü adamın) karşı saldırısına rağmen hiçbir tereddüt göstermeyerek kötü adamın üzerine atlar ve onu yakalayarak ısırır.Şu anki düşüncesi avı yani kötü adamı berteraf etmektir.Çünkü biraz önce kendisini ve eğitmenini bu kişi tehdit etmiştir.Köpek, eğitimin ve içgüdünün verdiği düşünce ile kötü adamla dövüşür ve kötü adamın tehditlerine aldırmaz,eğitmeninden emir alıncaya kadar da bu savaşını sürdürür ve kötü adama aman vermez.Şu an kötü adama saldıran Alman Çoban Köpeği'nin ısırdığı kolluk üzerine yaptığı basınç;eğer köpek (Full Bite) tam ısırış yapmış ise: (Yani sadece ön köpek dişlerini kullanmasını değil,kolluğu tamemen kavramasını kastediyorum.) 2.5 santimetrakere içine 320-330 kg dır.Bu basınç köpek ırkına göre değişme gösterir. 

    Bu bölümde ise son aşamaya gelinmiştir.Köpek bu ana kadar kötü adamı yakalamak için iç güdülerini kullandı ve eğitimin kendisine vermiş oldukları ikincil planda kaldı.Şu an ise köpeği kötü adamın önünde havlayarak ve tehdit ederken görmekteyiz.İşte burada köpeğe verilen eğitim ön plana çıkıyor.Yukarıda sayılan iç güdülerini sıra ile kullanan köpek son aşama olan "Öldür" güdüsünü kullanmıyor.Çünkü ona bu konuda eğitim verilmiş ve iç güdüsü bu anlar için kısıtlanmış.Kötü adam bu son derece iyi eğitilmiş ve işini mükemmel yapan köpekle uğraşmanın iyi bir fikir olmadığını anlayarak sopasını indirmiş ve hareketsiz duruyor.Köpek ise eğitimin verdiği gereklilik ve disipilin içinde, hareketsiz kalan kişiyi ısırmayı bırakmış ve önünde durarak havlıyor, kişiyi tehdit ediyor.Çünkü hareketsiz duran bir kişi eğitmenine bir zarar veremeyecektir.Yine de köpek tetiktedir ve kötü adamın en küçük bir saldırısı halinde tekrar bu saldırıya ani olarak karşılık verir
  • .Bu eğitimin verilmesi esnasında köpek ikilem içerisinde kalmaktadır.Çünkü son ana kadar takip ve ısırmaya koşullandırılmıştır,içgüdü gereği avınıda başkasına teslim etmeyecektir.Ancak şu an kendisinden büyük bir hırs ve istekle takip ettiği ve yakaladığı kötü adamı bırakması istenmektedir.Köpek eğitim esnasında bu isteğe çoğu zaman karşı çıkar ancak köpeğin iç güdüleri doğru şekilde kullanıldığı takdirde köpek, eğitmeninin isteğini yerine getirir ve kolluğu bırakır.Bu arada köpeğin enerjisi kötü adamın olası başka bir saldırıdan vazgeçirmek ve tehdit etmesi için kullanılır.
    Schutzhund eğitiminin İtaat değerlendirmesi ve Puanlaması şu şekildedir.
    Koruma Bölümü Değerlendirmesi ise şu puanlar üzerinden yapılmaktadır.

    KÖPEK SAVUNMA ve SALDIRISINA GENEL BİR BAKIŞ

    Köpeğin koruma eğitiminde iki farklı iç güdüsü kullanılır.

    1-Av Modu :

    Köpek av modunda, kötü adamı aynen doğal yaşamda olduğu gibi bir tavşan vaya bir ördeği kovalarmış gibi,kendinden emin bir şekilde takip eder.Bu dönemde köpek korkusuzdur,sessizce avını takip eder ve yine sessizce avını yakalar.Köpeğin yüz ifadesinde korkunçluk gözlenmez,kulakları diktir,tehdit edici görünüşü yoktur,dişlerini göstermez. ve bu anda köpek tamamıyle ava konsantre olur ve onu yakalama isteği içine girer.Köpek takip esnasında ve avını ısırken havlama,hırlama gibi davranışlar göstermez.Geri çekilme isteğide yoktur.Yakalama ve ısırma şansını elde edene kadar avını takip eder.Avı yakaladıktan sonra ise diğer içgüdelerini uygulayarak avını öldürür.

    2- Savunma Modu :

    Köpeğin kendisine yapılan bir saldırıya karşı göstermiş olduğu karşı koymadır.
    Köpek bu esna içerisinde,kendini savunmak zorunda hisseder.Av modunda ise hoşlandığı için ısırıyordu.Köpek stres içindedir, tehlikede olduğunu hisseder ve korkmaktadır..Bundan dolayı av modunda uyguladığı davranışın tersine,tehlikenin üstüne gitme yerine durarak kendini savunma ihtiyacı gösterir.Bu esnada köpeğin yüz ifadesi korkunç bir hal almıştır,köpek hırlamakta,havlamakta ve dişlerini göstermektedir.Vücudunun arka kısmındaki tüyleri rakibinden daha büyük gözükmek için dikleştirir,kulaklarını geriye yatırır ve kuyruğunu normal pozisyonun altına indirir ya da paralel tutar..Bu durumda köpek sadece ön dişleri veya çenenin yarısını kullanarak ısırır. 

    Schutzhund (Şutzund) Nedir ?

    Schutzhund Almanca bir sözcüktür. Almanlar için koruma köpeği anlamına gelir ancak bunun dışında bir eğitim türünü de ifade eder. İz sürme, itaat ve koruma etaplarını içeren 3 fazlı bir köpek sporudur. Bu köpek ve sahibi için bir tür eğlence olmalıdır. Eğer birinden birisi için (köpek veya sahibi) eğlence unsuru taşımıyorsa başka bir etkinlik denenmelidir.

    SCHUTZHUND KORUMA EĞİTİMİ
    SCHUTZHUND NEDİR? 

    Almanca olan bu kelime anlamı itibarıyla Koruma-schutz, Köpeği-hund anlamına gelmektedir. Bu kelime-isim altında ele alınması gereken iki disiplin vardır. 

    Bunlarda ilki polis görev köpeklerinin eğitimini içerir.(polizeidiensthunden). 

    Diğeri ise halka ait köpeklerin eğitimlerinin sınandığı bir spor olarak düşünülen Koruma Köpeği Sporudur(hunde sport) Polis eğitiminden farklı olarak köpeğin sosyal hayatta sahibi açısından gerekli eğitimleri belirli bir disiplin içerisinde alması, yapılan organizasyonlarla uygulanan testlerden (diğer bir deyişle yarışmalarda ) köpeklerin geçirilmesi esasına dayalı bir spordur. Sadece Almanya’da binlerce bu amaçlı klüp olduğu bilinmektedir. 

    Bu eğitim disiplini Almanya kökenli olmasına rağmen koruma köpeklerin bir disipline eğitilmesi ve testlerden geçirilmesinin tarihi çok farklıdır.

    SCHUTZHUND TARİHİ 

    Taranan kaynakların hemen hepsi bu köpek eğitim disiplinin geçmişini 1800 lü yılların sonlarına dayandırmaktadır. Bu konu ile ilgili bizzat görüştüğüm yaşı epey ilerlemiş eğitimcilerin hemen hepsinin üzerinde mutabakata vardığı en önemli isim Avusturyalı Polis LAUFER FRANZ tır. O dönemde gece devriye görevi yapan polislerin (Ülkemizdeki gece bekçileri gibi) saldırıya maruz kalmaları üzerine onlara destek sağlayabilmek amacıyla Franz Laufer çalışmalara başlamıştır. Bu ismi önemli yapan bu ana kadar köpek sahibi olmayışı köpeklerle hiç ilgisinin olmayışıdır. Müfettiş Laufer tesadüfen bir köpeğin sahibi için ne kadar can siperane çabaladığı bir sahneyi görünce, benzeri köpeklerin gece bekçilerine (görevlilerine ) yardımcı olabileceğini düşünmüş ve konu ile ilgili proje geliştirmek istemiştir 

    LAUFER FRANZ bu konu ile ilgili araştırmalara yapmaya başlamıştır. Ancak o tarihlerde ırkları anlatan kaynaklar olmasına rağmen eğitimle ilgili herhangi bir kaynak bulunmamaktadır. LAUFER FRANZ’ın amacı çok basitti ve günümüzde güvenlik anlayışının da aslında temelini oluşturuyordu, CAYDIRICILIK!!! Ancak üst düzey yetkililer bu durumdan pek hoşnut olmadılar, aslında memurlarda bu durumdan hoşnut değillerdi, herkes için önemli olan daha fazla personelle güvenlik hizmetinin verilmesi gerektiğiydi!!! Ne yazık ki bu proje bir süreliğine rafa kaldırıldı. 

    Ancak 1900 lü yılların başlarında artık polisler gece dışarı çıkamaz olmuşlardı, LAUFER tekrar bu konuyu gündeme getirdiğinde aslında yapılacak bir şey olmadığı için amirleri ona onay verdiler!!! Biraz da LAUFER in ısrarcı tutumundan dolayı ona para verdiler ve 3 köpekle bir pilot çalışma yapmasını istediler. LAUFER FRANZ ne yapacağını düşünmeye başladığında yine bir polis olan kendinden hayli büyük ve tecrübeli en önemlisi, köpekleri çok iyi tanıyan çavuş LANGE ile tanıştı,ancak bu birliktelik kısa süre sonra görüş ayrılığını getirdi, çavuş bu konuda Alman Çoban Köpeklerini uygun görürken, LAUFER FRANZ irilikleri ile caydırıcı olacağını düşündüğü Danuaları kullanmayı uygun görüyordu!!! 

    LAUFER FRANZ köpeklerin koruma içgüdüleriyle ve fizikleriyle yeterli olacağını düşünürken çavuş köpeklerin diğer algılama özelliklerinin insanlardan çok daha iyi olduğunu yani koklama ve duyma özelliklerinden de faydalanılabileceğini düşünüyordu. Aslında bu fikir çatışması başarının da habercisi oldu, LAUFER FRANZ ın göreve çıkardığı ilk köpekler caydırıcılık sağlayarak önce polislere cesaret verdi, çavuşun köpekleri de koku alma ve duyma özellikleri ile hırsız izi sürerek başarılı olmuştu.

    Bu durum hem teşkilat içerisinde hem de halkın gözünde LAUFER FRANZ köpeklerine olan güveni arttırdı.Hatta tarihteki bilinen belki de ilk polis köpekleri gösterisinin düzenlenmesi herkesi gerçekten çok etkilemişti!!! LAUFER FRANZ 1902 yılının sonunda Polis Köpekleri Kulübü nü kurdu. 

    Bu yıllarda Almanya’da Alman Çoban Köpeğini dünyaya tanıtan ilk kişi olan Max von Stephanitz 1888 yılının sonlarında Alman Çoban Köpekleri kulübünü kurmuştu, Çavuş Langenin bu oluşumdan haberi olduğu hatta konu ile ilgili bireysel çalışmaların olduğu söylenmektedir. 

    Bu tarihsel çalışma ışığında şunu söyleyebiliriz. Koruma köpeklerinin bir halk organizasyonu olarak gelişmesi yani köpekli spor olarak başlamasını Max von Stephanitz e (Alman Çoban Köpeklerinin Tarihi bölümünde bu konu ve kişi hakkında daha geniş bilgi verilecektir.) , ancak gerçek anlamda bir disiplin ve Polisiye amaçlı kullanım hususunda ise LAUFER FRANZ a çok şey borçluyuz. 

    Tüm bu bilgilerle birlikte aynı dönemde Belçika’da da benzer bir çalışma yapılmıştı birbirlerinden tamamen bağımsız olarak yapılan bu çalışmalardan Belçika’da yapılan Türkiye’de polis köpekleri tarihi açısından da oldukça önemlidir. Belçikalı bir polis müdürünün yaptığı çalışma sonunda Belçika’nın GENT şehrinde bir polis köpekleri birimi kuruldu ve çalışmalar Fransızcaya çevrildi, Bu çalışmalar Fransa’da da benzeri çalışmaların yapılmasına sebep oldu. İlerleyen dönemde Osmanlı İmparatorluğunun Fransa ile güvenlik konularında işbirliği içerisine girdiği ve köpeklerin zabıta hizmetlerinde kullanılması hususunda bilgi alışverişi yapıldığı bilinmektedir.( Bu konu ile ilgili Osmanlıca olan belgenin çevirisine devam edilmektedir.) 

    Birinci dünya savaşı Avrupa’da pek çok faaliyetin askıya alınmasına sebep olduğu gibi köpek kulüplerinin de yaygınlaşmasını önlemiş faaliyetleri durma aşamasına getirmiştir. Ancak Max von Stephaitz( asker kökenlidir) e ait askeri amaçlı köpek kullanımı önemini daha da arttırmıştır. Aslında bu dönemde ilk kez deinsthunde gebrauchshunde yani hizmet, görev veya iş köpekleri deyimi kullanılır olmuştur. O tarihlerde yapılan eğitim çalışmaları iş köpeklerinin seçim eğitim ve test kuralları günümüz SCHUTZHUND eğitim sisteminin de temelini oluşturmaktadır. 

    Birinci Dünya Savaşının ardından hemen tüm Avrupa’da tekrar bu konu ile ilgili çalışmalar başladı. Zira askeri amaçlı hizmet köpeklerinin savaş boyunca gösterdikleri cesaret ve kahramanlıklar, sağladıkları faydalar, tüm askeri birimlerde konuşulur olmuştu. 

    İkinci dünya savaşından az önce Köpek eğitimi ile ilgili tüm disiplinler Almanya’da tek bir çatı altında toplandı, savaş bittiğinde harap olan Almanya’da ve Avrupa’da faaliyetler tekrar başladı, başlangıçta yaşanan kaos kendini çok hızlı bir ivme ile günümüz disiplinlerinin temellerinin denmese de ilk katlarının yapıldığı döneme gelindi. 

    SCHUTZHUND DİSİPLİNİ 

    Bu eğitim disiplini üç ana başlık altında ele alınmaktadır:

    1-) İtaat Eğitimi

    2-) Koruma Eğitimi

    3-) İz takibi eğitimi

    İtaat eğitiminde köpekler belirtilmiş bir güzergah üzerinde kayışlı ve kayışsız sahibinin verdiği komutları yerine getirirler, ayrıca aport eğitimi diğer bir deyişle at-getir eğitimlerini gösterirler, bu çalışmalar köpeğin sahibi ile olan uyumu ve disiplinini içerir. 

    Koruma eğitiminde ise önemli olan köpeğin ısırması değil saldırganlığının sahibi tarafından tam olarak kontrol edilmesidir. Bu ölçüt ışığında, bul havla, ısır bırak, kovala etkisiz hale getir, refakat et gibi ele alınabilecek ana başlıklarda koruma eğitimi ölçülür. 

    İz takibi yine daha önceden belirlenen formatlarda köpeğin başkası tarafından bırakılmış ayak izlerinin takibi ve aynı kişi tarafından bırakılmış eşyalara köpeğin vereceği tepkidir. Köpek izi kaybetmeden takip etmeli ve bununla birlikte yabancıya at eşyaları bulduğunda ise yatarak sahibinin tekrar ara komutunu beklemelidir. 

    Test, dayanıklılık testi (AD) hariç, diğer testlerden önce yapılmalıdır. Test esnasında köpek en az 15 aylık olmalıdır. 

    BH testi iki bölümden oluşur; itaat ve şehir merkezinde davranış. Testin amacı, köpeğin kontrolü ve yabancı insanlara, köpeklere ve diğer normal cevre etkenlerine köpeğin davranışını sınamaktır. 

    DEGERLENDIRME 
    Test sonunda hakem köpeğin artı eksi yönlerini söyler. Çift (köpek ve sahibi) "geçti" ya da "geçemedi" seklinde değerlendirilir. Puan hesabi yapılmaz. İtaatte toplam puan üzerinden %70(42 puan)test geçerli sayılır ve şehir içi testi için devam etme hakki kazanılır. Hakem eğer hareketleri yeterli bulursa şehir içi testi geçerlilik kazanır. 


    ITAAT BÖLUMU 
    İtaat testinin genel fikri aşağı yukarı SCHH nin itaat bölümü* ile ayni, sadece yapılması gerekenler daha az. Köpek tam dönüşü iki ayrı şekilde yapabilir. Ya köpek sahibinin etrafından dolaşır, yada köpek sahibinin yanında takibe devam eder.Tam dönüşler mutlaka sola doğru olmalıdır.Köpek sevk kayışı ile bağlı tutulabilir.

    SCHH nin itaat bölümü*
    Yedekli olarak yürüme.(Tasması takılı olduğu halde).
    Serbest yürüme
    Yürüyüş de iken "otur" komutu.
    Yüzeyden Retrieve. (BH'de yoktur.)
    1 mt engel üzerinden Retrieve.. (BH'de yoktur)
    Komut ile ileri koş ve komut ile yat.
    Yat komutu.(Köpeğin dikkati başka yöne dağıtılır.)
    Yat komutu ve geri çağırma

    BH TEST YÜRÜYÜŞ PARKURZ

    Köpek B noktasından çıkar,minimum 50 adım yürür,geri dönüş yapar,minimum 10 adım normal yürür, peşinden duraksamadan tırıs koşmaya başlar ve 10 adım sonra yavaş yürüme temposuna geçer, minimum 10 adımlık bir yürüyüşten sonra normal tempoda yürütülür ve parkur boyunca devam eder, parkurdaki geri dönüş geçirildikten sonra köpek durdurulur, ama sahibi yürümeye devam eder ve minimum 15 adım yürüdükten sonra köpeği yanına çağırır, parkur dönüş noktasından geçerek guruplara doğru ilerler..

    HAREKET HALINDE DAVRANIŞ ( ŞEHİR İÇİ ) 
    Şehir içi testinin maksadı, köpeğin insanlara ve diğer köpeklere verdiği tepkiyi değerlendirmek ve çevreye ne kadar kendinden emin bir davranış gösterdiğini test etmektedir. Test, doğal haliyle kalabalık, diğer insanların ve çevre faktörlerinin olduğu bir ortamda yapılmalıdır. Bunun için uygun yerler, pazar yerleri, otobüs terminalleri ve büyük marketlerin çevresidir. 
    Her köpek tek tek ya da bir köpek bastan sona tüm testi aralıksız uygulayabilir. Hareketler daha önceden belirlenmiş bir patern esliğinde değil, bulunulan ortama göre planlanarak uygulanır. Hakem bazı hareketlerin tekrarlanmasını isteyebilir. Test için eğer talep edilirse, insanlar hayvanlar, arabalar, bisikletler v.s ayarlanır. 

    INSAN TOPLULUGU ILE KARSILASMA 

    Eğitmen, sevk kayışı ile bağlı köpeği ile önceden belirlenmiş hat boyunca yürür. Köpek, istekli bir şekilde eğitmenini, omuzu eğitmenin dizi hizasında takip etmeli. Yürüyüş esnasında handler (eğitmen) ile köpeğin yanından birisi geçer, köpeğin sakin ve doğal olması gereklidir. Köpek ve handler ikilisi en az 6 kişilik bir insan gurubunun içinden geçer ve guruptan birisi handler ile konuşmaya başlar. Köpeğin sakin ve doğal olması ve handlerin komutuyla oturması ya da yatması gerekir. 

    BISIKLET ILE KARSILASMA 

    Handler sevk kayışı ile bağlı köpeği ile önceden belirlenmiş hat boyunca yürür. Arkadan bisikletli kişi yaklaşır, ikiliyi köpeğin olduğu taraftan geçer ve yan yana iken bisikletin zilini çalar. Bisikletli, ikilinin önünden dönüş yapıp, yine köpeğin olduğu taraftan geldiği yöne doğru gider. Köpeğin yanından geçerken yine bisikletin zilini çalar. Köpeğin bisikletliye hamle yapmaması handleri ile mesafeyi ayırmaması gerekir. 

    ARACLARLA KARSILASMA 
    Handler sevk kayışı ile bağlı köpeği ile önceden belirlenen hat boyunca birkaç arabanın arasından geçer. Bu sırada araçlardan birisinin motoru çalıştırılır, bir başka aracın kapısı kapatılır. Köpeğin araçlara doğru hamle yapmaması ve handlerinden ayrılmaması gerekir. İkilinin yanına bir araç gelir ve durur, aracın cami açılır ve sürücü handler ile konuşur. Köpeğin sakin olması, handlerin komutu ile yatması ya da oturması gerekir. 

    KOSAN YA DA PATENLE KAYAN KISI ILE KARSILASMA 
    Handler, sevk kayışı ile bağlı köpeği ile önceden belirlenmiş hat boyunca yürür. En az iki koşucu ikiliyi geçer, ikilinin önünden dönüp ikiliyi tekrar geçer. Koşucuların yerine iki tane patenle kayan kişi de kullanılabilir. Köpeğin rahatsızlık veren bu kişilere karşı sakin olması gereklidir.Handler karşılaşma anında isterse köpeğini oturtup yada yatırabilir.. 

    BIR BASKA KÖPEK ILE KARSILASMA 
    Handler, sevk kayışı ile bağlı köpeği ile önceden belirlenmiş hat boyunca yürür. Yürüyüş esnasında bir başka köpek, ister arkadan, ister önden, ikiliye yaklaşır ve geçer. Köpeğin diğer köpeğe karşı sakin davranması gerekir. Handler karşılaşma anında isterse köpeğini oturtur ya da yatırabilir. 

    KISA BIR SURE ICIN YALNIZ BIRAKILAN KÖPEGIN CEVREYE VE DIGER HAYVANLARA TEPKISI 
    Köpek bir yere bağlanır. Handler köpeğe "otur" "yat" ya da "bekle" komutlarından birisini verir ve köpeğin görüş alanından çıkar. Kısa bir sure sonra, yaklaşık 5 adim mesafeden, sevk kayışı ile bağlı bir başka köpek handleri ile geçer. Yalnız olan köpeğin sakin olması, diğer köpeğe ya da Çevreye hiçbir sinirlilik belirtisi göstermemesi gerekir


    Schutzhund eğitiminin İtaat değerlendirmesi ve Puanlaması şu şekildedir.

    SchH1 

    Yedekli olarak yürüme.(Tasması takılı olduğu halde).
    15 puan
    Serbest yürüme
    20 puan
    Yürüyüş de iken "otur" komutu.
    10 puan
    Yüzeyden Retrieve.
    10 puan
    1 mt engel üzerinden Retrieve..
    15 puan
    Komut ile ileri koş ve komut ile yat.
    10 puan
    Yat komutu.(Köpeğin dikkati başka yöne dağıtlır.)
    10 puan
    Yat komutu ve geri çağırma
    10 puan

    SchH2 

    Yedekli olarak yürüme.(Tasması takılı olduğu halde)
    10 puan
    Serbest yürüme
    15 
    Yürüyüş de iken "otur" komutu
    Yat komutu ve geri çağırma
    10 
    Yüzeyden Retrieve (1kg taşıma halteri ile)
    10
    1 mt engel üzerinden Retrieve(650 gr taşıma halteri ile
    15 
    "A" rampası üzerinden Retrieve
    15 
    Komut ile ileri koş ve komut ile yat
    10 
    Yat komutu.(Köpeğin dikkati başka yöne dağıtlır.).
    10 

    SchH3 

    Serbest yürüme
    10 puan
    Yürüyüş de iken "otur" komutu
    Yat komutu ve geri çağırma.
    10 
    Yürüyüşte iken ayakta bekle komutu
    Koşar adımda iken ayakta bekle komutu
    10 
    Yüzeyden Retrieve (2kg taşıma halteri ile)
    10 
    1 mt engel üzerinden Retrieve(650 gr taşıma halteri ile
    15
    "A" rampası üzerinden Retrieve
    15 
    Komut ile ileri koş ve komut ile yat.
    10 

    Yat komutu.(Köpeğin dikkati başka yöne çevrilir.).
    10 

    Toplam Skor :
    96-100 puan Mükemmel (Vorzüglich)
    90-95 puan Çok güzel (Sehr Gut)
    80-89 puan Güzel (Gut)
    70-79 puan Tatmin Edici (Befriedigend)
    36-69 puan Hatalı (Mangelhalf)
    0- 35 puan Yetersiz (Ungenügend)

    Koruma Bölümü Değerlendirmesi ise şu puanlar üzerinden yapılmaktadır.

    SchH1 

    Bekle ve Havla
    5 puan
    Saldır.
    35
    Cesaret Testi ve Takip
    .60 

    SchH2


    Kötü adamı bulma
    5 puan
    Bekle ve Havla
    10
    Kötü adamın yakalanması...
    10 
    Eğitmeni Koruma.
    40 
    Kötü Adamın eğitmenin yanında takibi.(Side Transport)
    Cesaret Testi 
    20 
    Saldırı..
    10

    SchH3 

    Kötü adamı bulma
    5 puan
    Bekle ve Havla
    10 
    Kötü adamın yakalanması
    10 
    Eğitmeni Koruma
    25 
    Önde yürüyen kötü adamın takibi
    Cesaret Testi
    25
    Saldırı.
    10 
    Takip
    10

    Toplam Skor:

    96-100 Mükemmel (Vorzüglich)
    90-95 Çok Güzel (Sehr gut)
    80-89 Güzel (gut)
    0-79 Yetersiz (Ungenügend) 

    Üç bölümün sonunda (İz takibi-İtaat-Koruma) köpeğe verilen puanlar toplanır ve yarışmanın şampiyonu belli olur.

    286-300 Mükemmel (Vorzüglich)
    270-285 Çok Güzel (Sehr Gut)
    240-269 Güzel (Gut)
    220-239 Tatmin Edici (Befriedigend)
    110-219 Hatalı (Mangelhaft) 
    0-109 Yetersiz (Ungenügend)

    Schutzhund (Sch) 

    Schutzhund Almanca bir kelimedir "koruma köpeği" anlamına gelir. Bir an için bile bunun hırçın veya saldırı köpeği olarak düşünmeyiniz. Bazı söylentiler zaman zaman çıkar Schutzhund köpekleri tehlikelir, bu yönden eğitmeyinz... YALAN! Bu dedikoduların birkaç sebebi olur. Bilmediklerinden, bu tür eğitim alan bir köpekle tanışmadı bile, başka eğitimler ile karıştırmaları, bu eğitimi veremeyen eğiticilerin kaçış yolu, sık görülen bir sebep ise bazı 'eğitmenler' köpeleri ne yazık ki dövme vb. yollar ile köpekleri hırçınlaştırır ve bunlara koruma eğitimi verdiklerini söyler, bunun Schutzhund olduğunu sanır veya sanmanızı sağlar. Sch eğitimi alan bir köpek saldır komutu ile kolla saldırır. Dur'da durur ve sahibi dilerse anında yun oynar. Bunun sebebi ise hırçın görünme ama aslında hareketi nefret ile yapmamıştı! Schuthund bir spordur aslında. Yarışmalar düzenlenir ve 3 bölümden oluşur. 1. seviye, 2 ve 3. son seviyeler. Aslında Schutzhund da eğitimin en büyük bölümü köpeğe ısırmaMAsını öğretmek ile geçer. Doğru Schutzhund eğitimi almış bir köpek suçsuz bir yayayı bir çocuğu ve hasta değnek sallayan bir tehditi ayırt eder. Komut verilsede deynek sallayan bir tehdite SALDIRMAZ! Kötü eğitim saldır komutunda nefretlik sinir açma düğmesidir, bir sürü kötü şeyi hatırlar ve saldırır. Yeni doğmuş bir bebeğe bile. K-9 ile karıştırılmasın. Saldır sorgusuzdur, itaat eder soru sormaz ama 1- nefretlik yoktur Schutzhund daki gibi hemen ardında oynamaya hazırdır. 2- Birbebeğe asla dokunmaz, diğerlerine gerekli olan hareketi uygular. Silahlıya başka deynekliye başka, Hiçbirşey yapmayana başka. Fark K-9 polis gibi işlerde kullnılan eğitimdir. Saldırgan aslında saldıran birisi olmayabilir. Bir tehdittir ama daha tehditini gerçekleştirmiş olmayabilir, Polisi veya köpekten habersiz olabilir. K-9 eğitiminde saldır komutu onu etkisiz bıraktırır, Son çare ısırmaktır. Hırlama yere yapıştırma... gibi basamaklar önce gelir. Schutzhund: Tehlikeyi önlemedir. Saldırı geldiği zaman saldırıya izin vermemektir. Asabi eğitimi alan köpeklerde sonuç BELİRSİZDİR, tehlikeliDİRler, zira saldır komutunu alınca kaçıp korkup gidebilirler de, nefret sinyalleri tehdit unsuru olan şahısı öldürmesi olasıdır, bu saldırgan genç basit bir hırsız olabilir.... Schuthund eğitimli köpekler, sürekli kontrol altında ve komutlar ile iş yapar. 

    Schutzhund Almanya'da daha iyi Alman Çoban Köpeklerinin üreme sistemindeki iki bacağın birisidir. Almanya'da eğitimsiz bir köpeğin çiftleştirilmesi DÜŞÜNÜLEMEZ, kabul EDİLEMEZ. En az SchH 1 veya HGH (sürü kontrollü, çiftçi), bunun yanında birkaç başka şeyler.

    Schutzhund sınavı bir seri kompleks testtir. Kendisinin ruhen fizikken sağlam olduğunu kanıtlamalıdır. 

    Schutzhund eğitimi bire bir eğitimdir ve insanoğlu ile bağlarını güçlendirir. Köpekler buna bayılır. Ne yazık ki bir köpeği hayatında eğitmemiş eğitimli bir köpekle tanışmamış bazı kimseler bunun kötü bir spor olduğu hakkında propaganda yaparlar. Ne yazık ki bunların bazıları kendilerini Hayvan Sever diye sayar. Bir şampiyonaya gitsinler. O zaman görecekler ki sevgi yakınlık görmeyen köpekler hayatta sınavı geçemez yarışmalardan diskalifiye olurlar. Bir Schuthuned eğiticisi ve Schutzhund köpeği günün büyük bir bölümünü beraber geçirirler, kolaylıkla insana alışan köpekler kolayca yakın bir bağ kurmaz, bu bağ zor kurulur ve kolay kopar! Hayvan Hakları her cins hayvanı al eve sok orada tut sev-besle demek değildir. Her hayvanı o tür yapan özellikler vardır ve bunu köreltmek Hayvan Haklarına aykırıdır haksızlıktır, günahtır. Robot veya süs eşyası değildirler. Her tür köpek Schutzhund a katılabilir. Cins olması şarttır, diğer şartları geçmeli. Örneğin bir Poodle katılamaz, yapısına aykırıdır.

    Schutzhund sınav/yarışmalar dünyaca genel olarak Verein fur Deutsche Hunde (SV) Alman kuruluşun prosedür ve kurallarını izlerler. Arada bir ufak değişiklikler yapılır ki tür ilerlesin. Dünya Alman Çoban Köpeği Şampiyonası (WUSV) her bahar başka bir ülkede tutulur.

    Schutzhund sınavı 3 bölümden oluşur her bölüm 100 puan üzerinden olup toplam 300 puandır. Birinci bölüm iz sürmedir. koku alma duyarlılığı, eğitebilirliğini, fiziksel ve zihinsel dayanıklılığını sınar. İkinci bölüm itaatkarlılığını sınar. Genel asabilite, yapılışı, becerlilik ve eğitmeni ile çalışma azmini sınar. Son bölümü ise koruma. Cesareti, fiziksel gücü, stabilite ve yüksek videzde ikenki karekteri ve itaatkarlılığı. Üç başarı bölümü vardır. SchH1-3. Birine geçmesi için bir öncekini tamamlamış olması gerekir. Sınama başında hakem katılan tüm köpekleri asabiyet testine tabi tutar, agresif veya kontrol edilemeyenler diskalifiye olur. Bir basamaktan geçmek için iz sürmede en az 70, itaatkarlıkta 70 ve korumadan da en az 80 puan almalı. Üç basamak aynı gün ard arda yapıllır. Her köpek ile bu sınav uzun zaman almasından dolayı günde en fazla 12 köpek katılabilir. Genelde iz sürme sabahın erken saatlerinde başlar.
     
    Schutzhund sınavına katılmadan en az 2 hafta öncesinden "Begleithunde" veya Arkadaş Köpek testinden geçmelidir. "B" sınavı başlangıç itaatkarlık testi (geçti/kaldı), trafik güvenlik testi bunda kalabalık, yayalar, bisikletliler, arabalar dahil, silah atış testi (korkmamalı) Buradaki temel amaç, korkak, zayıf köpekleri elemek. Tümünden geçmesi gerekir. Herhangi birinden kalması kayıtlara geçirilir.

    İz Sürmek
    400-800 adımlık bir alan, 3 90' lik dönüşten oluşur. Eğitmen 10 metre arkadan takip eder. İspatlar en büyük bir cüzdan boyunda ve toprak/çimen vs. ile aynı renkte olmalıdırlar. Görünürdeki tek işaret başlangıç bayrağıdır. İzin başında kokuyu alması için yeterli koku almalıdır. Kokuyu alması ile iz sürmeye başı aşağıda ilerlemelidir. Doğruluk aranmaktadır hız değil.

    İtaatkarlık
    Tüm köpekler iz sürme bölümünü tamamladıktan sonra itaatkarlık testi başlar. Alan futbol sahası büyüklüğündedir. Bir eğitici köpeğini yatırıp uzaklaşması talimat edilir. Köpek gözden kaybolan eğiticisine rağmen yatmaya devam etmelidir, Ta ki eğitmeni geri yanına gelene kadar. İkinci takım (köpek ertı eğitmeni) ilk takımın tamamlamasından sonra uygular. Sınavlar köpek ayak dibinde solda başlar ve komutlar ağız yolu iledir. El ve vücut dili diskalifiye verir. Nedeni ise izin verilen komut'a ek komutlar vs. vermemesi için. (yat komutu yürüyen eğiticinin vücut dili ile ikna edememesi için). Eğitici yardımı olmadan seri, itaatkar ve SEVEREK yapmalıdır. Yavaş hareket edenler, mutlulukla yapmayanlar, stres yaşayanlar derecesine göre puan kaybeder fazla ise diskalifiye olurlar. İdeal bir itaatkar köpek, mutlu, severek yapan söz dinlemeyen iyi senkronize gösteren köpektir. Sınamalar her bölüm (SchH1,2,3) de derecesi zorlaştırılarak aynı komutlardır. Yanında tasmasız yürümek, bunu silah sesleri altında yapmak, bir gurup insan arasından geçerek... Bir objeyi düz araziden duvarlı bir araziden geri getirmeye kadar. Seyircilere hakem tarafından detaylı rapor verilir, iyi ve kötü.

    Koruma
    Son safha korumadır. İtaat sınav sahasında tutulur, itaat yarışından sonra. İtaat sınavının objeleri rampaları vs. kaldırılır. Yerine 6 blind (üçgen çadıra benzer, saklanma yeri) konulur. Buralarda yardımcı saklanır (dekoy). Bu safhada köpek tamamı ile eğitmenin kontrolü altında olup yardımcıya temas etmesi yasaktır. Ancak saldırı anında veya kaçış engellemek için. O zaman bile eğiticinin komutu ile yardımcıyı bırakmalı ve başında durmalıdır. Korkak veya kendine güvenmeyen, veya tereddütlü adaylar puan kaybeder, aşırılıkta diskalifiye olurlar. Köpeğin karakteri burada sınılır. SchH2 ve 3 de altı blind'ı aramalıdır. Yardımcıya blind'da dokunmamalı. 1 de iki blind'ı arar ve havlayarak yardımcıyı bulduğunu işaret etmelidir. Amaç saldırıyı önlemek. 

    Bu yarışmalarda çocuklar sınav öncesi köpekleri ile oynarken görürsünüz, sınavın hemen ardından oynamaya da devam ederler. Saldırı anı ve sonrası açılıp kapanan bir şaltercesine gülümseyen hırlayan ve tekrar gülümseyen bir köpek!

    Bu yüzdendir ki ne yapacakları en belirgin en güvenli köpeklerdirler. 
      
    Schutzhund as Spor Olarak 
    Hızla büyüyen bir daldır. Herkes için sevklidir. Birçok yerlerde kulüpler kurulmuştur ve yarışmalar düzenlenir. Bu yarışmalar kalabalık olduğundan köpekler sosyalleşmeyi, iz sürmeyi vs. öğrenir. Bir eğitim direktörü olur ve işleri takip eder. Sosyal aile sporudur. Kulüp üyeleri haftada 2-3 defa buluşurlar. 1-2 saat takımlar çalışır. 

    Bunun yanında büyüme sebebi özelikle Alman Çoban Köpekleri için üreme için zorunluluğu, tümü içinse köpekler bu işi sever sevmeyenler diskalifiye olduğundan dolayı yalnızca sevenler katılır. Eğiticiler, köpek sahipleri köpekleri ile gurur duyar, köpek-sahip bağları ve aile bağları güçlenir, izleyenlere zevkli dakikalar yaşatırlar. Köpekler gelişir. köpek sevgisi çoğalır, köpeklere ayrılan zamanlar artar daha iyi dereceler için eğitim taktikleri gelişir, köpek üreme bilgisi çoğalır, daha sağlıklı daha iyi köpekler yetiştirilir.

    k9 otel, k9 dog kennels, k9 dog club, k9 dog training, köpek bodyguard eğitimi, bodyguard eğitimli köpek, köpek saldırı eğitimi
    Veteriner Klinikleri
    Pet Hayvanlarına Kanun Gereği Mikroçip Takılacak
    Köpeğin Sahibinden 10 Ricası
    Ev Hayvanlarının Korunmasına Dair Avrupa Sözleşmesi
    Hayvan Hakları Evrensel Beyannamesi
    Hayvan Hakları Koruma Kanunu

    Kampanya ve Duyurulardan Haberdar Olmak İçin Haber Listemize Katılın...
    Yandex.Metrica